Általános Szerződési Feltételek

  • 1.A jogviszony létesítése

A Megbízó és a Kivitelező (a továbbiakban együttesen: Felek) közötti jogviszony akkor jön létre, ha a Felek az ajánlati kötöttség időbeli hatályán belül Szerződést kötnek, azaz a Kivitelező a Megbízó kérésére árajánlatot ad, amit a Megbízó írásban megrendel. A létrejött jogviszonyban a Szerződésben rögzített feltételek az irányadók. Amennyiben valamely kérdés a Szerződésben nem rendezett úgy ezen ÁSZF-ben foglaltak az irányadók. Ha valamely kérdés a Szerződésben rendezett és ezen ÁSZF-ben foglaltaktól eltér, akkor a Szerződésben foglaltak az alkalmazandók. A jogviszony létesítését megelőző ajánlatkérés részét képező műszaki specifikáció és a specifikációra adott műszaki ajánlat a Szerződés és jelen ÁSZF elválaszthatatlan részét képezi. Amennyiben a műszaki specifikáció, illetőleg az arra adott ajánlat a Szerződésben, valamint az ÁSZF-ben foglaltaktól eltér, úgy minden esetben a Szerződés rendelkezései az irányadók.

2.Felek jogai és kötelezettségei

  • 2.1 Kivitelező a Megrendelő utasítása szerint köteles eljárni. Az utasítási jog nem terjed ki a tevékenység megszervezésére, illetőleg nem teheti a teljesítést terhesebbé.
  • 2.2 Ha a Megrendelő célszerűtlen vagy szakszerűtlen utasítást ad, erre a Kivitelező köteles őt figyelmeztetni. Ha azonban a Megrendelő a figyelmeztetés ellenére utasítását fenntartja, a Kivitelező a kivitelezést a Megrendelő utasításai szerint, a Megrendelő kockázatára végzi el.
  • 2.3 Kivitelező a kivitelezői munkát a kapcsolódó szabványok minél pontosabb betartásával, az élet- és vagyonbiztonság lehetséges maximális védelmének megteremtésével végzi. Ha a Megrendelő olyan utasítást ad, melynek végrehajtása jogszabály vagy hatósági határozat megsértéséhez vezetne, vagy veszélyeztetné mások személyét vagy vagyonát, a Kivitelező köteles a teljesítést megtagadni.
  • 2.4 Amennyiben a Kivitelezőnek a Szerződésben és mellékleteiben nem szereplő, de a kivitelezés teljesítéséhez szükséges egyéb információra van szüksége, köteles az információigényéről a Megrendelőt haladéktalanul értesíteni. A Megrendelő vállalja, hogy a szerződésszerű teljesítéshez szükséges minden információt késedelem nélkül a Kivitelező rendelkezésére bocsátja.
  • 2.5 Kivitelező köteles a Megrendelőt haladéktalanul értesíteni minden olyan körülményről, mely a kivitelezés eredményességét, vagy kellő időre való elvégzését veszélyezteti, vagy gátolja. Az értesítés elmaradása vagy késedelmes közlés esetén annak következményeit a Kivitelező viseli.
  • 2.6 A Kivitelező a Szerződésből eredő kötelezettségeit át nem ruházhatja, alvállalkozó igénybevételére azonban jogosult. Kivitelező az alvállalkozók munkájáért ugyanolyan mértékben felel, mintha saját maga végezte volna el.
  • 2.7 Felek kötelesek a Szerződés időtartama alatt folyamatosan, a jóhiszeműség és a tisztesség követelményeinek megfelelően, kölcsönösen együttműködni. Ennek megfelelően időben tájékoztatják egymást, nem csupán a jelen megállapodásban foglaltak teljesítéséről, hanem minden olyan számottevő kérdésről, amely a kivitelezés teljesítésére kihatással lehet.
  • 2.8 Kivitelező betartja a teljesítés helyén irányadó munkavédelmi, vagyonvédelmi és tűzvédelmi előírásokat és megteszi a szükséges intézkedéseket a tevékenységével összefüggő esetleges károk, balesetek, sérülések elkerülése érdekében.
  • 2.9 Megrendelő kötelessége a munkaterület hozzáférhetővé tétele, munkára alkalmas formában történő átadása Kivitelező számára. Az ezzel kapcsolatos pontos körülményeket Kivitelező legalább a munkavégzést megelőző 72 órával közli Megrendelővel. Amennyiben a munkaterület megfelelő átadása nem történt meg, Kivitelező nem garantálja a tervezett határidő tartását, és amennyiben úgy ítéli meg, hogy az egyeztetéshez képest jelentős akadályoztatás lép fel, jogosult a tervezetett munkaidő alatt – de legfeljebb hétköznaponként 8-18 óra között – minden megkezdett óránként az érvényben lévő építőipari rezsióradíj kétszeresét felszámítani egészen addig, amíg Megrendelő a jelentős akadályt el nem hárítja.
  • 2.10 Megrendelő felelőssége a munkaterülettel kapcsolatos munkavégzési feltételek ellenőrzése is. Ilyen többek között, de nem kizárólagosan a társasházi házirend ellenőrzése a zajjal járó tevékenységek végzésének lehetséges idejéről vagy az osztatlan közös tulajdont érintő hozzájárulások beszerzése, pl. klímakészülék kültérijének folyosón történő elhelyezése esetén. Az ezeknek az elmaradásából eredő károkért Kivitelező felelősséget nem vállal.
  • 2.11 Felek megállapodnak, hogy a kivitelezésből eredően keletkezett bontási vagy építési törmelék jogszabályoknak megfelelő elszállíttatása, és ebből adódóan a terület megtisztítása a Megrendelő kötelessége amennyiben arról külön megállapodás nem születik.

3. A Szerződés teljesítése, a teljesítés átvétele

  • 3.1 Felek megállapodnak abban, hogy a Szerződésben szereplő becsült ütemezés alapján történnek a kivitelezés részteljesítései és az elszámolás.
  • 3.2 Kivitelező a Szerződés szerinti egyes részteljesítési szakaszokhoz tartozó részfeladatait akkor teljesítette, ha az adott részteljesítési szakaszhoz tartozó valamennyi feladatát a Szerződésben meghatározott minőségi és mennyiségi feltételeknek megfelelően szerződésszerűen elvégezte.
  • 3.3 Megrendelőnek a részfeladat készre jelentésétől 5 munkanap áll rendelkezésére az abban foglaltak vizsgálatára, illetve a teljesítés ellenőrzésére, amely időkorláton belül a teljesítéssel szemben kifogást emelhet, annak egyes tételeit vitathatja, illetve további részletes adatokat kérhet Kivitelezőtől. Amennyiben a Megrendelő a rendelkezésére álló időkorláton belül nem reagál érdemben, a Kivitelezés teljesítettnek, és a Megrendelő részéről szakmailag elfogadottnak tekintendő.
  • 3.4 A Megrendelő köteles az átadott részfeladatok teljesítését a tőle elvárható legnagyobb gondossággal ellenőrizni. Az esetlegesen fennmaradt hibákat azonban a Kivitelező az ÁSZF 5. pontja szerint köteles utólagosan is javítani.
  • 3.5 A Megrendelő köteles a szerződésszerűen felajánlott kivitelezés átvételére.
  • 3.6 A Megrendelő csak olyan kifogással tagadhatja meg az átvételt, amely akadályozza a rendeltetésszerű használatot, eltér a Szerződésbe foglalt megállapodástól, vagy vagyon- és életveszélyt jelent. A Megrendelő más indokokra hivatkozva nem tagadhatja meg az átvételt, illetve az átvételt nem teheti függővé harmadik féltől vagy harmadik fél kapcsolódó munkájának elkészültétől.

4. Vállalkozói díj, előleg, fizetési feltételek

  • 4.1 A vállalkozási díját a Felek a Szerződésben tételes elszámolás szerint állapítják meg. 
  • 4.2 Kivitelező az egyes részteljesítések előtt előleget kérhet Megrendelőtől. Az előleget Kivitelező a szerelési anyagok beszerzésére fordítja. Kivitelező az előleg befizetéséhez díjbekérőt, majd az előleg beérkezése után előlegszámlát állít ki.
  • 4.3 Felek megállapodnak abban, hogy a vállalkozói díj megfizetése részteljesítésenként, több részletben történik jelen a Szerződésben foglaltak alapján. A Kivitelező ezen kívül a Megrendelővel szemben semmilyen jogcímen egyéb követelést nem támaszt.
  • 4.4 Felek megállapodnak abban, hogy a Megrendelő a teljesítés alapján a vállalkozói díjat a Kivitelező számlájának ellenében a számla kézhezvételének napján köteles megfizetni a Kivitelezőnek.
  • 4.5 Amennyiben a Megrendelő a leigazolt teljesítésről kiállított számlát határidőre nem egyenlíti ki, Kivitelező a munkát a tartozás kiegyenlítéséig felfüggesztheti. A késedelemből adódóan a Megrendelő nem élhet kártérítési igénnyel.
  • 4.6 Késedelmes fizetés esetén a Kivitelező a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeresére tarthat igényt, mint késedelmi kamat.
  • 4.7 A Szerződés tárgyát képező kivitelezés részeként leszállított termékekre és a felhasznált anyagokra vonatkozóan – amelyek jogszabálynál fogva korábban nem kerültek át a Megrendelő tulajdonába – a Megrendelő a Ptk. 6:247. § (5) alapján kizárólag a dolog átadásával és a kivitelezésre vonatkozó teljes vállalkozási díj maradéktalan kiegyenlítésével szerez tulajdonjogot.
  • 4.8 Vállalkozó a Szerződésbe foglalt szereléshez minden olyan, külön nem részletezett munkafolyamatot köteles elvégezni, amely a Szerződésbe foglaltak rendeltetésszerű használatához szükséges (többletmunka). Ezért a Kivitelező külön díjazásra nem tarthat igényt.
  • 4.9 Kivitelező az utólag megrendelt, az eredeti Szerződés részét nem képező munkát (pótmunka) külön díjazás fejében végzi el. Felek a felmerülő pótmunka díjazásában előzetesen megállapodnak.
  • 4.10 Megrendelő köteles a Kivitelező felé haladéktalanul jelezni, amennyiben a jelen szerződés vállalkozási díjának fedezete előreláthatólag ki fog merülni, és ezáltal nem lenne további fedezete a következő (rész)számla kiegyenlítésére.
  • 4.11 Megrendelő köteles az ingatlanról minden a munkavégzéshez szükséges információt a Kivitelező rendelkezésére bocsájtani. Amennyiben ezt a Megrendelő nem teljesíti, vagy a szükséges információk nem állnak rendelkezésére, a keletkezett károkért (pl. elfúrt villany- vagy vízvezeték) Kivitelező felelősségre nem vonható.
  • 4.12 A Megrendelő tudomásul veszi, hogy a kiállított számla ellenértékének rendezése esetén a számla lejáratát követő napon Fizetési Felszólítást küld ki a Kivitelező.
  • 4.13 A Megrendelő tudomásul veszi, hogy a Kivitelező által kiállított számla ellenértékének rendezésének elmulasztása és a Fizetési Felszólítás utáni teljesítés hiányát követő munkanapon a Kivitelező a Lejárt számlát Követeléskezelő Partnere, a LAB Factor Kft.(székhely: 1061 Budapest, Anker köz 2-4. 3.em. 5., Cégjegyzékszám: 01-09-330192, adószáma: 25844168-2-42) felé továbbítja.

5. Jótállás

  • 5.1 Kivitelező a Szerződés alapján teljesített kivitelezésre az utolsó részteljesítés teljesítésigazolásának aláírásától számított 24 hónap jótállást vállal.
  • 5.2 Kivitelező jótállási, és szavatossági kötelezettsége nem terjed ki a szerelési anyagok természetes elhasználódásából, a rendeltetésellenes vagy hanyag kezelésből, üzemeltetésből, rongálásból vagy bármely olyan egyéb behatásból (pl. villámkár, hálózati túlfeszültség stb.) eredő hibára vagy hiányosságra, amely miatt a Szerződés vagy jogszabály alapján a Kivitelezőt felelősség nem terheli.
  • 5.3 A jótállás érvényessége a jótállási idő lejárta előtt is azonnal megszűnik, amennyiben a Kivitelezőtől eltérő fél végez átalakítást, módosítást, bővítést a kivitelezésben.
  • 5.4 Amennyiben a Megrendelő jótállási igénnyel él, de a vizsgálat eredményeként megállapításra kerül, hogy a problémát nem a Kivitelező által elkövetett kivitelezési hiba, hanem más körülmény (pl. nem rendeltetésszerű használat, más fél által történt átszerelés stb.) okozta, Kivitelező útiköltségként Budapest közigazgatási határától a helyszínig és vissza kilóméterenkénti 1200 Ft-ra, az ország egész területén kiszállási díjként az aktuálisan érvényes építőipari rezsióradíj egyszeresére, valamint a hibakeresésre fordított idő minden megkezdett munkaórája után az aktuális építőipari rezsióradíj kétszeresére jogosult.
  • 5.5 Bizonyos szerelési anyagoknál, termékeknél (pl. split klímakészülék) a gyártó által megjelölt időszakos karbantartási munkák elmaradása a jótállás megszűnését vonja maga után.
  • 5.6 A mindenkori jogszabályok által előírt felülvizsgálatok (pl. érintésvédelmi felülvizsgálat) elvégeztetése Megrendelő felelőssége. Kivitelező az ennek elmaradásából eredő károkért felelősséget nem vállal.
  • 5.7 Kivitelező a beszerzett anyagokra csak az általa kijelölt kivitelező partnerek által történt beszerelés, beüzemelés esetén vállal jótállást.
  • 5.8 Kivitelező a kivitelezési munkára csak akkor vállal jótállást, ha Megrendelő a kivitelezést a Kivitelező által beszerzett, vagy általa előzetesen elfogadott és alkalmasnak minősített szerelési anyagokkal kéri.

6. A Szerződés lehetetlenülése

6.1 Ha a teljesítés olyan okból válik lehetetlenné, amelyért egyik fél sem felelős, és

  • a) a lehetetlenné válás oka a Kivitelező érdekkörében merült fel, díjazásra nem tarthat igényt;
  • b) a lehetetlenné válás oka a Megrendelő érdekkörében merült fel, a Kivitelező az elvégzett munka és költségei fejében a díj arányos része illeti meg.
  • c) a lehetetlenné válás oka mindkét fél érdekkörében vagy érdekkörén kívül merült fel, a Kivitelezőt az elvégzett munka és költségei fejében a díj arányos része illeti meg.
  • 6.2 Amennyiben az egyeztetett időpontban a munka külső körülmény miatt lehetetlenül el (pl. a munkát ellehetetlenítő időjárás), egyik fél sem jogosult a másikkal szemben kártérítési igényt érvényesíteni.

7. A Szerződés felmondása, elállás

  • 7.1 A Megrendelő a Szerződéstől a Szerződés teljesítésének megkezdése előtti 48 óráig elállhat, ezt követően a teljesítésig a Szerződést felmondhatja.
  • 7.2 Megrendelő elállása vagy felmondása esetén köteles a Kivitelezőnek a díj arányos részét megfizetni.
  • 7.3 A 48 órán belül lemondott egyeztetett kivitelezési időpont esetén Kivitelező 50.000 Ft meghiúsulási kötbérre jogosult.
  • 7.4Megrendelő elállása vagy felmondása esetén, ha előlegfizetés és anyagbeszerzés is történt, Kivitelező a beszerzett anyagokat a Megrendelő birtokába adja, majd nullás végszámlát állít ki Megrendelő részére. Megrendelő az előleg visszatérítést csak a Kivitelező felmerült költségeivel csökkentett értékig igényelheti. Ilyen költségnek számít kimondottan a kivitelezéshez beszerzett, nehezen értékesíthető szerelési anyag. Ezt Kivitelező nem köteles Megrendelőtől visszavásárolni.
  • 7.5. A felek egyaránt jogosultak a szerződést azonnali hatállyal felmondani a másik fél szerződésszegése alapján.

8. Egyéb rendelkezések

  • 8.1 Kivitelező köteles a tudomására jutott adatokat, információkat bizalmasan kezelni, és azokat – a kifejezett jogszabályi kötelezés esetét kivéve – másnak nem szolgáltathatja ki. Kivitelező jogosult azonban a kivitelezést fotókkal dokumentálni, és ezeket a fotókat más felekkel referenciaként megosztani.
  • 8.2 Felek az esetleges jogvitáikat elsődlegesen békés úton, tárgyalások útján kívánják rendezni, s csupán akkor fordulnak bírósághoz, ha a tárgyalásos rendezés nem vezetett eredményre.
  • 8.3 A Szerződés mindennemű módosítása és kiegészítése kizárólag írásban, a Felek egyetértésével lehetséges.

 

 

A jelen ÁSZF-ben és a Szerződésben nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyv (2013. évi V. tv.)rendelkezései az irányadóak. 

 

 

Érvényes: 2025. január 1.-től visszavonásig